Vanliga frågor

Vad är Serw?


Serw är en social och digital mötesplats för seniorer. Serw underlättar för seniorer med ömsesidiga intressen att träffas och uppleva tillsammans. Serw paketerar och erbjuder kostnadsfria och betalande upplevelser du verkligen vill ha!




Vad kan man välja mellan för typ av upplevelser?


Vi erbjuder dagligen sociala mötesplatser allt från digitala träffar, promenader, mat, kultur, hälsa & skönhet - och sportevenemang samt aktiviteter inom träning och mer där till.




Vad är skillnaden mellan kostnadsfritt medlemskap och premium?


Kostnadsfritt medlemskap innebär att man har möjligheten att boka och umgås med andra medlemmar på visa av våra sociala aktiviteter som Serw anordnar. Det är alltid först till kvarn som gäller till samtliga upplevelser. Se till att boka din plats omgående! Låt inte dina nya vänner vänta!

Premium-medlemskap är ett betalande medlemskap för dem medlemmar som vill ha möjligheten att ta del av Serws hela utbud och umgås än mer. Det är Serws respektive partners som sätter priset på sin unika upplevelser. Som medlem betalar man per upplevelse.

Det är alltid först till kvarn som gäller till samtliga upplevelser. Se till att boka din plats omgående! Låt inte dina nya vänner vänta!




Vad kostar premium medlemskap på Serw?


Premium-medlemskap varierar beroende på vilken sorts kampanj vi erbjuder.




Vad kostar upplevelserna på Serw?


Kostnaderna för dem olika upplevelserna varierar det är våra partners som sätter priserna.




Jag vill gärna gå på en viss upplevelse men tiden passar inte mig. Kan jag välja tid själv?


Nej tyvärr, både dag och tid är på förhand bestämt av de som erbjuder upplevelsen. Det finns dessvärre ingen möjlighet att välja andra dagar och tider än de som står. Då vi har en stor mängd upplevelser förenklas hanteringen av att ha en fast och på förhand bestämd tid.




Jag har gjort en bokning men glömt bort tid och plats. Hur hittar jag informationen?


Logga in och klicka på ”Profile”. Under rubriken ”Events” står detaljerna för din bokning. Du kan också titta i din mailkorg efter bokningsbekräftelsen som skickades ut när du gjorde din bokningen.




Jag har gjort en bokning men inte fått någon bokningsbekräftelse. Vad kan ha hänt?


Om du gjort en bokning men inte fått en bokningsbekräftelse, kan det vara så att mailet fastnat i skräpkorgen på din mail. Titta där först. Skulle du fortfarande inte hitta mailet så hör av dig till oss på admin@serw.se så undersöker vi vad som kan ha hänt.




Kan man boka upplevelser via telefon?


Nej, bokningar sker endast genom plattformen på serw.se.




Varför har ni åldersgräns?


Serw riktar sig till målgruppen 65 år och uppåt! Vi har därför valt att sätta en nedre åldersgräns på 65 år.




Kan andra se mina personliga uppgifter?


Nej, endast Serw:s administration kan se dina personliga uppgifter.




Hur avslutar jag mitt konto?


Logga in. klicka på din angivna e-post adress uppe till höger. klicka på Mina prenumerationer. Se och hantera prenumerationer du köpt




Jag har glömt mitt lösenord, kan jag få ett nytt?


Absolut, klicka på knappen ”Glömt lösenord” så skickas en länk till den e-postadress som kontot skapades med. Där kan du sedan enkelt byta lösenord till ett nytt (minst 6 tecken långt).




Jag har bokat en upplevelse, vad händer nu?


När du bokat en upplevelse skickas en bokningsbekräftelse ut till angiven e-postadress. I bekräftelsen står vilken upplevelse det gäller, adress, start- och sluttid, vem som bokat och en bokningskod som ska visas upp för personalen tillsammans med ditt id-kort.




Jag kan inte gå på en bokad upplevelse, vad gör jag?


Senast 48 timmar innan utsatt tid måste en upplevelse avbokas, för att ge andra seniorer en möjlighet att boka upp sig. Avbokas en upplevelse för sent flera gånger i följd förbehåller sig Serw rätten att frysa aktuellt konto.




Hur avbokar jag en upplevelse?


Man avbokar genom att logga in, gå till ”Upplevelser” klicka på knappen ”Upplevelser” fyll i avboka formuläret. Du får en avbokningsbekräftelse med e-post. Du kan nu boka in en ny upplevelse som passar dig bättre.




Vad ingår i en upplevelse?


Varje samarbetspartner bestämmer själv vad de erbjuder som sin unika upplevelse. Det står tydligt på varje bokningssida vad som ingår i just det erbjudandet tillsammans med datum, adress samt start- och sluttid.




Hur många platser finns det till en upplevelse?


Antalet tillgängliga platser står alltid på bokningssidan för varje upplevelse. Det finns oftast minst 4 platser när en upplevelse läggs ut, men sen är det först till kvarn.




Kan jag välja vilka jag vill gå på upplevelsen med?


Serw är utformat så att man endast kan boka en upplevelse per person. På så sätt möjliggörs sociala möten mellan människor som annars inte hade träffats. Med det sagt så är det inget som hindrar två vänner att boka in sig på samma upplevelse samtidigt.




Hur vet jag vilka andra som kommer på en upplevelse som jag bokar?


Vem som helst med ett seniorkonto på Serw kan boka upp sig. Det innebär att du delar din upplevelse med andra likasinnade som är lika nyfikna på upplevelser i vardagen och intresserade av nya bekantskaper som du. På bokningssidan står antalet platser som finns tillgängliga och där står också hur många som bokat upp sig hittills.




Jag har speciella krav (som t.ex. allergier och specialkost). Vad kan jag förvänta mig?


Serw kan tyvärr inte påverka vad som serveras eller hur en upplevelse paketeras. Man kan läsa mer om erbjudandet och upplevelsen på den specifika bokningssidan för upplevelsen.




Jag har svårt att ta mig till och från platsen. Kan Serw ordna med upphämtning och avlämning efter?


Dessvärre kan vi i dagsläget inte ordna med varken upphämtning, avlämning eller hemkörning efter upplevelserna.




Vilka krav ställs på mig som kommer på upplevelserna?


Kom i tid. Står det att en upplevelse är 13.00 – 15:00 är starttiden kl. 13:00. För att kunna delta behöver man kunna ta sig fram själv eller med egna hjälpmedel. Vi kräver dessutom att man behandlar både andra seniorer och personalen med respekt. Missköts detta reserverar vi oss för att låsa kontot under viss tid eller stänga det helt. Personal har alltid rätt att avvisa någon som upplevs påverkad eller missköter sig.




Min pappa eller mormor är senior och har ett konto på Serw. Kan jag som anhörig (eller annan icke-senior) följa med på en upplevelse, om jag betalar för min del?


Nej tyvärr, inte i dagsläget. Men Serw utvecklas hela tiden och vi lyssnar gärna på tankar och idéer som efterfrågas av våra medlemmar. Hör gärna av dig på hej@serw.se eller skicka oss ett meddelande i kontaktformuläret.




Hur lång tid är en aktivitet eller upplevelse?


De flesta upplevelser varar i ca 2 timmar (t.ex. restaurang- eller cafébesök). Tiden som gäller står alltid på bokningssidan. Vi kommer på sikt även att ha andra upplevelser som inte specificeras med tid, men är en specifik tid utsatt så är det den som gäller.




Vad behöver jag tänka på när jag ska gå på en bokad upplevelse?


Kom i tid. Står det att en upplevelse är 13.00 – 15:00 är starttiden kl. 13:00. Ta med svenskt id-kort och bokningskoden som kom i bekräftelsen.




Hur hanterar ni de personuppgifter ni samlar in?


Den nya dataskyddsförordningen (GDPR) reglerar hur vi som företag hanterar personuppgifter och säkerställer att användaren som lämnat uppgifterna har ökad kontroll. Det tycker vi på Serw är bra, och därför efterfrågar vi endast nödvändiga uppgifter för att använda och utveckla tjänsten. Läs mer om hur vi hanterar lämnade personuppgifter i våra användarvillkor. Ni hittar dom längst ner på ”Skapa konto”.




Varför frågar ni efter födelsedatum, postnummer, e-postadress och telefon?


För att vi ska kunna säkerställa att den som bokat upplevelsen också är den som kommer. Vi frågar om postnummer för att veta i vilka områden vi ska leta efter fler restauranger, caféer, upplevelser och aktiviteter. E-postadress och telefon är för att vi ska kunna skicka en bokningsbekräftelse samt om vi skulle behöva meddela en plötslig ändring eller avbokning.




Jag har en upplevelse som jag skulle vilja erbjuda seniorer på Serw och skulle gärna vara med. Hur gör jag?


Hör av dig till oss genom kontaktformuläret nedan eller på hej@serw.se så återkommer vi till dig inom kort.




Hur kan jag som restaurang-, caféägare eller liknande vara med och bidra och vad krävs av oss?


Som samarbetspartner till Serw vill vi att ni upplåter minst fyra platser, minst en gång i månaden. Ni får givetvis bidra med mer, men det bör inte bli mindre. Ni väljer själva vilken dag och tid som passar er och er verksamhet bäst, vad er upplevelse ska bestå av och vad som ingår (t.ex. middag, lunch, fika, bowling, hårklippning, matkasse eller biltvätt). Ni får bokningsbekräftelse (med bokningsnummer och information om deltagarna) så ni enkelt kan verifiera att rätt senior-/er kommer.




Vilka typer av aktiviteter och upplevelser får vara med?


Alla olika typer av aktiviteter och upplevelser kan ansluta sig, så länge de är säkra att genomföra och möjliga för de som fyllt 65 år. Eftersom äldre generationer är lika äventyrslysten som yngre är vi öppna för de allra flesta aktiviteter och upplevelser. Hör av dig till oss på hej@serw.se så berättar vi gärna mer!




Hur hjälper Serw mig som krögare, caféägare eller liknande?


Det finns idag i Sverige ca 1,6 miljoner seniorer +65 år, och målgruppen växer ständigt. Genom Serw skapas en kontaktyta ut mot målgruppen (som i många fall även är köpstark) och alla deras anhöriga som kommer höra allt om våra fantastiska samarbetspartners. Skulle det ändå inte räcka för att övertyga er ger samarbetet med Serw garanterat en varm känsla i kroppen och en goodwill som är helt oslagbar.




Kan Serw hjälpa mig att minska matsvinnet?


Då ni väljer dag och tid som passar er verksamhet är Serw ett mycket fint sätt minimera matsvinnet på, om ni t.ex. stänger ert café för helgen på fredag eftermiddag, låt då våra seniorer komma och fika hos er två timmar innan stängning eller göra det möjligt för våra seniorer att komma och ta med sig det mat- eller fikabröd ni inte sålt så ni slipper kasta det. Hör av er till oss på hej@serw.se så berättar vi mer om hur det fungerar och vad vi kan göra för just er verksamhet.




Vad ingår i ett kostnadsfritt medlemskap?


Detta ingår: Skapa profil med bild och text

Kommunicera med andra medlemmar

Tävlingar och utmaningar med fina priser

Upplevelser inom konserter, kultur, idrott och hälsa

Inbjudningar till Serw sociala mingel

Digitala upplevelser

Rabatter på utvalda restauranger

Rabatter och erbjudanden hos utvalda partners




Vad ingår i ett premium medlemskap?


Detta ingår i ett premium medlemskap:

Skapa profil med bild och text

Kommunicera med andra medlemmar

Tävlingar och utmaningar med fina priser

Upplevelser inom konserter, kultur, idrott och hälsa

Inbjudningar till Serw sociala mingel

Digitala upplevelser

Rabatter och unika erbjudanden på alla våra restauranger

Rabatter och unika erbjudanden hos alla våra partners

Exklusiva upplevelser inom sport och idrott

Inbjudningar till Serw exklusiva tillställningar och event




Vad kostar premium medlemskap hos Serw?


Premium medlemskap kostar 356 kr/år. Medlemskapet gäller i tolv månader från datumet då du skapade ditt medlemskap. Medlemskapet är bindande ingen återbetalning kommer att ske om du väljer att avsluta ditt medlemskap innan din 12 månaders period löpt ut.





Hittar du inte din fråga här bland de vanliga frågorna?

Skicka oss din fråga i kontaktformuläret. Vi besvarar inom 24 timmar (ofta går det snabbare än så).